Klassiske TV og reklamer at underholdt generationer

1950s var velsagtens den gyldne alder af fjernsyn og mange folk af en vis alder ser tilbage kærligt på nogle af viser for tiden “The Lone Ranger”, “I Love Lucy” og “Gunsmoke”. Disse shows var i sort / hvid og blev overvåget på et sæt, der fik sit signal fra en enorm antenne på taget, men de var elskede bare det samme.

Næsten lige så overbevisende som TV’et viser sig, var nogle af reklamer for tiden. TV var stadig en nyhed i 1950 ‘ erne og selskaber var ivrig efter at tjene penge på den nye dille. Særligt populære blev reklamer for cigaretter, biler og topmoderne køkkenmaskiner. Og den gennemsnitlige varighed for TV-reklamer var omkring et minut i forhold til 30 sekunderne eller mindre i dag.

øl var også et af de produkter, der er bredt annonceret på TV i 1950 ‘ erne. I første omgang var det kun sent om natten og aldrig på en søndag, for ikke at fornærme nogen. I den tidlige del af årtiet blev Blatz Beer en af øl branchens største annoncører, dels på grund af virksomhedens sponsorat af den populære “Amos ‘n’ Andy” show.

En af de mest øjeblikkeligt genkendelige figurer i tv-reklamer på tidspunktet var Mabel. Mabel var en kvidrende blond servitrice, der dukkede op på skærmen med en bakke af Carling Black Label øl. Næsten alle Carling kommercielle featured den sætning, der blev berømt “Hey, Mabel, sort etiket!”

Cigaret reklamer var hverdagskost i 1950 ‘ erne en stor forandring fra tv i dag. Nogle af de største tobaksfabrikanter af tiden brugt en masse penge forsøger at overbevise os om, at rygning var sofistikerede og sjov, herunder Lucky Strike, Tareyton og Winston.

En berømt Lucky Strike ad featured en smart kombination af tegneserie og live-action, featuring sanger Gisele McKenzie. Tareytown havde en annonce, der figurerede hvad der syntes at være to børn danse rundt en kæmpe pakke cigaretter. Og hvem kan måske glemme Fontane søstre lovpriser Chesterfield cigaretter?

Bilfabrikanterne gik meget langt for at annoncere de nyeste modeller på tv i 1950 ‘ erne på trods af tabet af æstetiske virkning på en sort-hvid skærm. Ford Edsel blev annonceret udførligt som den smukkeste cabriolet i verden, komplet med vidunderlig og innovative funktioner såsom “teletouch” kørsel og air suspension.

Det var ikke alle lige biler, øl og tobak. Nogle sundere produkter blev annonceret så godt. En af de mest kendte annoncer af æra var for Pepsodent tandpasta. TV-annonce featured en cute cartoon par kysse efter at have børstet deres tænder, og den iørefaldende og uforglemmeligt slogan “Du spekulerer på hvor gule gik, da du børste dine tænder med Pepsodent!”

TV reklamer for køkkenmaskiner påpegede funktioner, som vi nu tager for givet. En General Electric annonce fra tid til et nyt køleskab bestod af en stolt par forklarer funktionerne af deres slanke nyt køleskab, som omfattede hylder, der gled ud, opbevaringsplads bag døren og en separat fryserum.

Og nogle ting synes ikke at have ændret sig meget gennem årene. Tupperware løb en række TV-reklamer i 1950 ‘ erne, som indeholdt en spændende Tupperware aften på en typisk forstæder hjem, arrangeret af en “værtinde”. Blev lagt næsten lige så meget vægt på det sociale aspekt, som på de faktiske funktioner i produktet.

En af de mest produktive TV annoncører i løbet af 1950erne og efterfølgende årtier blev Pepsi. Deres reklamer fanget følelsen af gange som få andre. En af selskabets featured tidligste skuespiller og sanger Polly Bergen nyder en stald dans og et forfriskende glas af Pepsi-Cola.

Ikke at stå tilbage, Coca-Cola var lige så frodig med deres annoncer og kom op med flere mindeværdige slogans, såsom “Der er intet som en Cola”. Coca-Cola gik også efter de unge publikum, med en annonce med folk på diners og drive-in biografer og en jingle, der påstod “Zing! Hvad en følelse!”

Mange tv-seere opretholde fast, at reklamerne er lige så god som den faktiske viser sig! Det virker som om det var især tilfældet tilbage i 1950erne. Og hvis du bare ikke få nok af de gamle reklamer, du kan nyde nogle af dem på DVD eller online.

~ Ben Anton, 2008

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *